יום רביעי, 26 בינואר 2011

"על עיצוב ואחריות חברתית" - שולחנות עגולים


 יו"ר: גיל מועלם דורון
 
יו"ר: אדר' ירון טוראל, החוג לעיצוב פנים
      המסלול האקדמי המכללה למינהל 

יו"ר : אדר' שלי כהן, החוג לעיצוב פנים
       המסלול האקדמי המכללה למינהל   




שולחן מס' 1 : מהי  "קליניקת המעצבים"
 יו"ר: גיל מועלם דורון

מסגרות חוץ ממסדיות וחוץ אקדמיות פותחו בארץ בשנים האחרונות כדי לתת מענה  לבעיות, צרכים ותשוקות אשר אינם מקבלים מענה על ידי פרקטיקת העיצוב בשוק החופשי או ברשויות השלטון.  מה ניתן ללמוד ממסגרות אלו? בשולחן זה יוצגו פרויקטים שנעשו  במסגרות אלה תוך דיון בשאלות הבאות: מי הן הקהילות שלקחו חלק בפרויקטים אלה ? מהן האסטרטגיות והטקטיקות של עבודה מול הרשויות ומול הקהילה? האם מסגרות אלו פיתחו כלי עבודה שאינם מסורתיים לדיסציפלינות התכנון/אדריכלות/עיצוב ? האם ניתן לאמץ חלק מהאסטרטגיות והטקטיקות של פעולתם גם ב"קליניקת המעצבים"? כיצד ניתן לחבר מסגרות אלו לאקדמיה?

גיל מועלם דורון הוא תיאורטיקן בתחום אדריכלות ותרבות עירונית, אמן ומורה. לימד במספר אוניברסיטאות באנגליה והציג את עבודתו בפורומים שונים באירופה וארה"ב. מאמריו פורסמו בכתבי עת וספרים בשפה האנגלית, ביניהם בספר Border Conditions  בהוצאת אוניברסיטת TU DELFT.  במסגרת החוג לעיצוב פנים, המסלול האקדמי המכללה למינהל הוא הנחה בשנה האחרונה סטודיו וקורס סטאז' שעיקרם היה עבודה עם קהילות על פרויקטים חברתיים בחולון ובראשון לציון.





שולחן מס' 2:  איך בונים "קליניקת מעצבים" ?
יו"ר: אדר' ירון טוראל, החוג לעיצוב פנים המסלול האקדמי המכללה למינהל 

האם התזה, שהעיצוב צריך לפתח מחויבות  חברתית היא נכונה? מה צריך להיות חלקה היחסי של האקדמיה לעת הקמת הקליניקות? מהם המנגנונים האפשריים שבעזרתם ניתן לממש את "קליניקת המעצבים"? כמה שעות "פרו בונו" ניתן לצפות לקבל מהאדריכלים? איך ניתן לממן קליניקות מחוץ לאקדמיה, והאם ראוי להשתמש בהון פרטי לשם כך ?  בשולחן זה ישבו נציגים של תאגידים פרטיים ושל גופי ממשל ציבוריים, אנשי אקדמיה, נציגי המגזר השלישי (עמותות וארגונים התנדבותיים) ומי שעסקו בעבר, או עוסקים כיום, בגיוס משאבים לטובת פעילויות חברתיות.

משתתפי השולחן: עידית עמיחי, מנהלת המחלקה לאמנות פלסטית משרד החינוך \ ד"ר אמילי סילברמן, הפקולטה לארכיטקטורה, הטכניון \ פרופ' אדר' ברוך ברוך, עמותת האדריכלים \ אדר' טומי לייטרסדורף, \  אדר' עמוס ברנדייס , יו"ר איגוד המתכננים בישראל \ פרופ' אדר' צבי אפרת \  פרופ' מיכה לוין, מכללת שנקר \ חנה שפירא \  אדר' ארי כהן \ תמר כפיר, מינהל התכנון, משרד הפנים \ אדר' חיים לשם, אגף התכנון, עיריית ראשון לציון \ פרופ' ראסם ח'מאיסי, החוג לגיאוגרפיה, אוניברסיטת חיפה \ אדר' הילה לוטן

אדר' ירון טוראל הוא בעל  תואר ראשון באדריכלות מ- Rhode Island School of Design, בפרובידנס, רוד איילנד, ארה"ב, ותואר שני בתכנון ערים מ- City University of New York. אדריכל ומתכנן ערים, היסטוריון ותיאורטיקן של תכנון ואדריכלות.
מרצה בנושאי פרקטיקה ותיאוריה, מראשוני המורים בחוג לעיצוב פנים, שותף להקמתו ופעיל בהתווית דרכו. חבר ועדת ההוראה. בעל משרד עצמאי העוסק בהכנת תכניות מתאר עירוניות, יועץ למשרד הפנים בנושאי תכנון ושותף בצוות המוביל של עדכון תכנית המתאר הארצית – תמ"א 35.




שולחן מס' 3 : סטודיו תכנון כסוכן של שינוי
יו"ר : אדר' שלי כהן, החוג לעיצוב פנים המכללה למנהל 

שולחן זה יעסוק בהצגת מקרי מבחן של סטודיו לעיצוב ותכנון בבתי הספר השונים לאדריכלות ולעיצוב.  השאלה שתישאל סביב שולחן זה תעסוק בחשיבות בתי הספר לחינוך הסטודנטים למעורבות ואחריות חברתית, סטודנטים אשר בעתיד יוכלו להוביל שינוי זה מתוך המערכת. כיצד הופכים סטודנטים ליזמים חברתיים בתוך מציאות חברתית כלכלית מורכבת? נשאל באיזה סוגי מעורבות  מדובר; האם זו מעורבות אשר יכולה להתממש או מעורבות תיאורטית בלבד; כיצד יוצרים מקום לתוכניות לימוד חברתיות בתוך תוכנית הלימודים העמוסה ואיך הופכים אותן לאטרקטיביות לסטודנטים? איזה פורמטים ומנגנונים של מעורבות בית הספר יכול לייצר בשיתוף עם השוק, עם הממסד ועם ארגונים חברתיים? בפורום זה ישבו אדריכלים ואנשי תיאוריה מתוך האקדמיה, והפקולטות לעיצוב ולאדריכלות.


אדר' שלי כהן היא בעלת תואר ראשון בארכיטקטורה מהטכניון, תואר ראשון בפילוסופיה ותולדות האמנות, מאוניברסיטת תל-אביב, ותואר שני ממכון כהן להיסטוריה ולפילוסופיה של המדעים והרעיונות, אוניברסיטת תל-אביב. ערכה (בשיתוף עם טולה עמיר) את הספר צורות מגורים: אדריכלות וחברה בישראל. אוצרת הגלריה בבית האדריכל

תגובה 1:

  1. אני סטודנטית בסטודיו לעיצוב תעשייתי ואני חייבת לומר שהעלתם כאן נקודות מאוד חשובות ומעניינות. החכמתי. תודה.

    השבמחק